Lampo

Teknisk SEO

Teknisk SEO

Det handlar om många tekniska optimeringar som görs bakom kulisserna, så att säga, och utan dessa kommer alla ansträngningar som läggs på SEO på sidan och utanför sidan att vara förgäves.

Oavsett hur bra din sökordsforskning är eller hur underbar din webbplats är om en sökmotor inte kan genomsöka och indexera den. Det är meta-ekvivalenten till "Om ett träd faller i skogen och det inte finns någon som hör det, låter det då?" Det är nu teknisk SEO kommer in i bilden.

Optimeringarna här sker alla i bakgrunden så att din webbplats kan stå i rampljuset. Några av de viktigaste är:

Din webbplats måste vara indexerbar

Det är nödvändigt att din webbplats kan hittas och genomsökas av sökmotorer. Det låter rimligt, men ibland kan detta av misstag förhindras av din robots.txt-fil.

För att säkerställa att din webbplats och alla dess sidor indexeras bör du

- skicka in din XML sitemap till sökmotorer

- titta över och eventuellt redigera robots.txt-filen

- bekräfta att det inte finns några andra problem i Google Search Console, t.ex. felaktiga kanoniska taggar

Logisk webbplatsstruktur

Se till att använda en tydlig och logisk webbplatsstruktur med rätt rubriktaggar (H1, H2, H3,...).


Den här chrome extension från Detailed gör det väldigt enkelt att kontrollera rubriktaggar. 

Mobilanpassning

I många områden görs fler sökningar på mobila enheter än på datorer, så det är viktigt att din webbplats är mobilvänlig och har responsiv design (vilket garanterar att en webbplats återges på ett bra sätt och är användarvänlig oavsett skärmstorlek eller upplösning). Det är begripligt att mobilvänlighet är en rankningsfaktor. 

Inga URL-fel eller brutna länkar

Det är lätt att göra ett kodningsmisstag (särskilt på en stor webbplats) och hamna med länkar som är felaktiga eller som länkar till innehåll som inte längre finns där. Detta sänder inte bara ett dåligt budskap till sökmotorer och kommer att påverka din ranking negativt, utan det förnekar också ditt hårda arbete med att skaffa de eftertraktade backlinksna.

Tänk till exempel på dessa 2 webbplatssidor:

webbplats.com/sida1

webbplats.com/sida1/

I Googles ögon ses de som 2 helt olika sidor.

Ett enkelt misstag att lägga till eller utelämna en "/" kan kosta dig mycket trafik och därmed rankningar. 

Snabb sidhastighet

Det har gång på gång visat sig att sidor som laddas snabbare i allmänhet rankas bättre än långsamma sidor och dessutom vet vi att Googles Core Web Vitals initiativ är en rankingfaktor. Optimera dina bilder och din kod och använd en CDN om det behövs.



Här är en bra webbplats för att testa din hastighet

SchemaMarkup

Google rekommenderar att du använder strukturerad data som schema markup för att hjälpa dem att bättre förstå ditt innehåll.

Det rekommenderas att du låter en utvecklare koda din schema markup. Ett enkelt sätt att se vad du har för närvarande är dock att använda en schemavalidator som den här från schema.org.

"Mobil står för 58 % av alla Google-sökningar."

-Hitwise


"53 % av mobilanvändarna lämnar en webbplats som tar längre tid än tre sekunder att ladda."

-Ahrefs


"87 % av smartphoneägare använder en sökmotor dagligen."

-Go-Globe


"Ekologisk sökning leder till 300 % mer trafik till webbplatser än sociala medier."

-IronPaper


Är du intresserad av att lära dig mer?

Titta in på dessa andra sidor!

Share by: