Lampo

Lokal SEO

Lokal SEO


Om du driver en lokal verksamhet är det viktigt att ha en stark lokal SEO-strategi. Så gott som alla börjar sin sökning efter en produkt eller tjänst med en sökning online och naturligtvis vill du se till att du ligger högst upp i de lokala sökresultaten, till exempel Google Maps, för att dra full nytta av det.

Sambandet mellan en lokal sökning efter en produkt eller tjänst och en åtgärd som ett köp eller en bokning är extremt högt. När någon söker efter "pizza nära mig" eller "tandläkare Stockholm" är de med största sannolikhet beredda att vidta följande åtgärd, dvs. köpa en produkt eller besöka en plats.

Att hamna högst upp i sökresultaten kan därför ha en mycket drastisk inverkan på dina försäljningssiffror. På Lampo älskar vi att tillhandahålla lokal SEO!

Alla de andra åtgärderna från on-page, off-page och teknisk SEO gäller även här, men det finns också flera andra åtgärder som du måste genomföra för att förbättra din ranking i de lokala sökresultaten. 

Våra tips för att vinna på lokal SEO:

A finger pointing to a location on a map.

Lokal SEO - viktiga punkter

  • Optimering av företagsinformation för lokal sökning
  • Gör anspråk på och uppdatera alla relevanta företagslistor, särskilt din Google Business Profile (GBP)-lista
  • Skaffa backlinks från lokala källor
  • Skaffa kundrecensioner och interagera med dem
  • Skapa innehåll som är optimerat med lokala nyckelord
  • Mobilvänlighet
  • Använd korrekt schemamärkning


"Lokal SEO ger de högsta konverteringsnivåerna av alla lokala reklamkanaler."

-HubSpot

A woman leaning on her car and reading a map.

Varför är lokal SEO viktigt?

Lokala sökningar har den högsta konverteringsgraden, mer än alla andra sökfrågor. När någon söker efter "lunchrestaurang i centrum" söker de inte för att se om den finns, de söker för att de planerar att äta lunch i centrum inom en snar framtid.


Det är dessutom mycket viktigt att arbeta för att bygga upp ett förtroende på din lokala marknad, eftersom lokala kunder tenderar att vara de mest lojala.


"Var du kan köpa" + "nära mig" mobilfrågor har ökat med över 200 % från 2017 till 2019."

-Tänk med Google


A close-up of a Google Maps app icon on a smartphone.

Google Business Profile (GBP)

Med en smart lokal SEO-strategi gör du anspråk på alla dina relevanta företagslistor (även kallade citeringar), men den viktigaste är din GBP-lista.
Var noga med att:

  • komplettera med all relevant information så att din profil är fullständig
  • se till att all din information (särskilt namn, adress, öppettider, telefonnummer) är korrekt
  • optimera med hjälp av lokala sökord som stad och grannskap
  • ladda upp många bra foton och optimera dem


"Det är 70 % mer sannolikt att företagsuppgifter i Google Business Profile lockar platsbesök och 50 % mer sannolikt att de leder till ett köp."

-BrightLocal

A laptop computer placed on a table.

Håll webbplatsen uppdaterad

När man är så upptagen som du är med att driva ditt företag dag ut och dag in är det lätt att förbise att hålla fokus på din webbplats, särskilt om du inte behöver interagera med den dagligen. Men att göra det kan ge dig stora lokala SEO-vinster.
Här är några av dem:

  • Google älskar nytt innehåll. Varför är det så?
    Det visar dem att din webbplats är aktiv och mer sannolikt är relevant.
  • Kunderna kommer tillbaka för att se vad som är nytt, vilket är bra för trafiken, lojaliteten och den förbättrade kundupplevelsen.
  • Regelbundna uppdateringar innebär att informationen på din webbplats med största sannolikhet är korrekt.
A hand giving a thumb's up.

Uppmuntra kundrecensioner

Kundrecensioner är ett mycket kraftfullt sätt att bygga upp kundernas förtroende. Du bör uppmuntra dem och till och med visa dem på din webbplats.



Du bör dessutom alltid svara på dem, oavsett om de är positiva eller negativa. Alla kan ha en dålig dag och alla förstår att mindre än idealiska upplevelser kommer att hända. Men ett uppriktigt svar kan gå långt för att förneka en negativ recension.

A person holding up a mobile phone with a view of a city in the background.

Mobilanpassning

Allt oftare görs sökningar på mobiltelefoner i stället för på en stationär dator. Men när det gäller lokala sökningar görs fler när man är på språng och använder en mobil enhet. Hur ska du göra för att dra nytta av den här möjligheten?

  • Se till att du använder responsiv design när du bygger din webbplats.
  • Se till att navigering, knappar, textstorlek osv. är lika användbara på en liten skärm.
  • Optimalisera bilder för snabba laddningshastigheter.
A computer that is open and on Google's homepage.

Google Search Console

Google ger alla webbplatsägare fri tillgång till en vy bakom kulisserna. Det finns vissa tekniska fördelar med att använda GSC, som att ladda upp en sitemap, åtgärda eventuella felmeddelanden som Google har upptäckt och kontrollera dina Core Web Vitals. Dessutom kan du se sökmätvärden som söktrafik, klick, toppsökfrågor och mycket mer. 

A close-up of a paper in a typewriter with the word

Lokala backlinks

Backlinks (länkar från en annan webbplats som länkar ut till din webbplats) är en kraftfull rankningsfaktor som fungerar som en röst för din webbplats. Backlinks från lokala källor hjälper till i din SEO-strategi för Stockholm. Och ett bra sätt att få dem (och samtidigt förbättra varumärkeskännedomen) är att delta i lokala evenemang och organisationer. Ytterligare ett sätt är att uppmuntra recensioner av företag med en länk tillbaka till din webbplats. 

A picture of chess pieces on a chess board.

Håll koll på dina konkurrenter

Ett bra sätt att bygga upp din lokala SEO-plan är att följa dina konkurrenter och se vad som fungerar för dem. Du vet att du måste använda lokala nyckelord och placera dem på viktiga platser som din metabeskrivning, titeltagg, rubrik-tags och GBP listning: Vilka använder de sig av?

Vilka luckor ser du i deras strategi som du kan använda till din fördel?


Den här chrome extension from Detailed innebär att du enkelt kan kontrollera vilka sökord dina konkurrenter använder i sina metabeskrivningar och titeltaggar.

A screenshot of various social media app icons on a smartphone.

Sociala medier

Sociala medier används inte som en rankningsfaktor för sökmotorer som Google, men det betyder inte att du inte ska inkludera dem i din lokala SEO-strategi.

En tydlig närvaro i sociala medier är bra för varumärkeskännedomen och för att bygga relationer med dina kunder, vilket i sin tur är bra för att generera mer försäljning. Dessutom kan det också bidra till att öka din söktrafik, och det är en rankningsfaktor.

 

Mer information:

Därför behöver ditt företag mer än bara sociala medier

A computer screen with lots of html code.

Strukturerad data

Schema markup är kod som används av sökmotorer och som är mycket viktig för att hjälpa dem att inte bara förstå ditt innehåll utan också att visa det. Specialfunktioner i sökresultaten som rich snippets och kunskapspaneler möjliggörs av strukturerad data som schemamärkning.

Det rekommenderas att du låter en utvecklare koda din schemamarkup. Ett enkelt sätt att se vad du har för närvarande är dock att använda en schemavalidator som den här från schema.org.

A woman using voice search on her smartphone.

Röstsökning

Idag blir det allt vanligare att människor använder röstsökning ("Hej Siri!") när de är på språng för att hitta lokal information. Nedan följer några enkla tips för att se till att du är optimerad för det:

  • först och främst, använd fraser i konversationsstil med dina lokala nyckelord
  • skapa lokal schema markup
  • vara sökvänlig för mobiler
A view down a pedestrian street in downtown Stockholm around Mood Gallerian.

Är du etablerad i Stockholm? Vill du öka din synlighet på nätet?

Kolla in vår SEO Stockholm sida!

Är du intresserad av att lära dig mer?

Titta in på dessa andra sidor!

Share by: