Lampo

Off-page SEO

Off-page SEO

"Google använder mer än 200 faktorer för att rangordna webbplatser."

-Backlinko


"92,96 % av den globala trafiken kommer från Google Sök, Google Bilder och Google Maps."

-SparkToro


"Generellt sett gäller att ju fler bakåtlänkar en sida har, desto mer organisk trafik får den från Google."

-Ahrefs


"De tre bästa Google-sökresultaten får 54,4 % av alla klick."

-Backlinko


Off-page SEO är lika avgörande som det är svårt att utföra. Problemet ligger i att du har mycket mindre kontroll över det, jämfört med de andra områdena inom SEO. Med off-page SEO tar vi ett steg bort från webbplatsen och fokuserar på att låta sökmotorerna veta att vår webbplats är pålitlig och en auktoritet.


Du kan se off-page SEO som att fokusera på din webbplats rykte. Detta är väldigt viktigt. Faktum är att Googles senaste uppdatering av sina riktlinjer för kvalitetsbedömning lade till ytterligare ett "E" till deras "E-A-T"-akronym. Det som tidigare var "Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness", inkluderar nu också "Experience". Att visa alla dessa är vad som står på spel med off-page.



En sökmotors framgång avgörs i första hand av att den ger användarna bästa möjliga svar på deras sökfråga. Lätt nog, eller hur? Med on-page-optimering låter vi sökmotorerna veta att vi är relevanta för en viss sökfråga, men vad händer då? Är inte potentiellt miljontals andra sidor också relevanta?

Det här är hur du kringgår alla dessa andra sidor för att komma till toppen:

Backlinks är när en annan webbplats länkar tillbaka till sidor på din webbplats. Du kan tänka på det som en röst och ju fler röster du får, desto bättre. De rösterna ses (och med rätta) som stöd för ditt innehåll och ditt varumärke. Tanken här är att om en webbplats är populär måste det finnas en bra anledning till det. 


Du måste emellertid vara försiktig här eftersom inte alla bakåtlänkar är skapade lika. Här kan det bli knepigt. Det du vill ha är massor av bakåtlänkar från så många webbplatser med hög auktoritet som möjligt och helst från en relaterad nisch till din tjänst / webbplats. Webbplatser med hög auktoritet är de som också har massor av kvalitetslänkar som pekar tillbaka på dem. 

Det är också mycket viktigt att din webbplats nämns positivt i artiklar, bloggar, recensioner etc. som är relaterade till ditt fält. Även om det inte finns någon länk till din webbplats ses det fortfarande som en röst. Positiva recensioner och ett positivt online-rykte ger din webbplats trovärdighet och pålitlighet.

Postningar i sociala medier är inte en rankingfaktor, men de är fortfarande en mycket viktig del av en övergripande strategi. De är bra för att öka medvetenheten och leder i allmänhet till fler omnämnanden och sökningar efter ditt varumärke. 


Relaterad information: Därför behöver ditt företag mer än bara sociala medier

Intresserad av att lära dig mer?

Kolla in dessa andra sidor!

Share by: