Lampo

On-page SEO

On-page SEO

"75 % av användarna rullar aldrig förbi den första sidan med sökresultat."

-Ahrefs


"88 % av konsumenterna litar lika mycket på onlinerecensioner som personliga rekommendationer för lokala företag."

-BrightLocal




On-page SEO handlar om ditt innehåll, däribland vilka sökord du riktar in dig på och var du placerar dem. Syftet är att skapa bra och användbart innehåll av hög kvalitet. Vi ser också till att både användare och sökmotorer kan förstå innehållet och att du ger en bra användarupplevelse. Vi kan hjälpa dig oavsett om du behöver hjälp med att skapa innehåll eller bara göra det du redan har mer effektivt.

On-page SEO implementeras, som namnet antyder, direkt på din webbplats.

Det övergripande målet med alla dina SEO-insatser är att förbättra din position i sökresultaten och öka den organiska söktrafiken (icke-betalda sökresultat), men SEO på sidan kommer att utföras på din webbplats och vara synlig för dina tittare. Därför måste vi också ge en bra användarupplevelse.

Här finns det flera komponenter att ta itu med som är avgörande för att förbättra din ranking i sökresultaten:

Högkvalitativt innehåll

Det finns inget viktigare än att producera innehåll av hög kvalitet. Ställ dig själv dessa frågor när du utvärderar eller uppdaterar din webbplats:


- Är innehållet användbart för den målgrupp du försöker locka?

- Är materialet originellt eller kan man hitta samma eller bättre innehåll någon annanstans?

- välskrivet och strukturerat i en logisk ordning med lämpliga rubriktaggar (H1, H2, H3, ...)

Fängslande
titeltagg och metabeskrivning

Titeltaggen är ett viktigt HTML-element som anger för sökmotorerna vad din webbplats handlar om.

Metabeskrivningar i sig är inte en rankingfaktor, men de kan definitivt hjälpa till med klickfrekvensen, som är en rankingfaktor. Sökord visas i fet stil i metabeskrivningarna i sökresultaten.

Den här chrome extension från Detailed gör det väldigt enkelt att kontrollera rubriktaggar. 

Nyckelord

Det är mycket viktigt att använda relevanta nyckelord i ditt innehåll, dina titeltaggar och metabeskrivningar (men inte för mycket, för då kan du bli straffad!). För att lyckas med sökordsanalysen måste man inte bara veta vad människor söker efter, utan också deras sökintention. Det är bra att alltid plugga in dina sökord i en sökmotor (på en stationär dator och en mobil) för att se vilka resultat som kommer upp. De är inte alltid vad du förväntar dig.

Interna länkar

Att länka internt är inte bara en SEO-taktik; det är en omfattande strategi som gynnar både webbplatsens användarupplevelse och dess prestanda i sökmotorresultaten. Genom att implementera interna länkar på ett genomtänkt sätt väver du i princip ett nätverk på din webbplats som kan leda till förbättrat användarengagemang, bättre webbplatsstruktur och i slutändan högre rankning i sökmotorresultaten. 

Mobilanpassning

På de flesta områden görs fler sökningar på mobila enheter än på stationära datorer, så det är viktigt att din webbplats är mobilvänlig och har responsiv design (vilket innebär att webbplatsen återges på ett bra sätt och är användarvänlig oavsett skärmstorlek eller upplösning). Det är begripligt att mobilvänlighet är en rankningsfaktor. 

Snabb sidhastighet

Det har gång på gång visat sig att sidor som laddas snabbare i allmänhet rankas bättre än långsamma sidor och dessutom vet vi att Googles Core Web Vitals initiativ är en rankingfaktor. Optimera dina bilder och din kod och använd en CDN om det behövs.

Här är en bra webbplats för att testa din hastighet

Men hur hänger användarupplevelsen ihop med bättre rankning i sökresultaten?

Det finns faktiskt flera sätt som användarupplevelse och sökresultat hänger ihop.

För att bara nämna några få:


  • Syftet med en sökmotor är att ge de bästa resultaten för en viss sökning. Sökmotorn som gör detta bäst kommer att ha flest användare. Sökmotorerna tjänar pengar genom att sälja annonser. Annonsörer vill vara på populära webbplatser som ger en bra upplevelse. Ju fler sådana det finns, desto högre blir intäkterna för sökmotorn. 


  • Det rekommenderas att alltid använda beskrivande taggar (ALT-tagg) för alla bilder på din webbplats. Detta hjälper inte bara användare med nedsatt syn (som förlitar sig på speciella webbläsare för att läsa dessa beskrivande taggar) att veta vad bilden föreställer, utan dessa taggar är också sökmotorernas sätt att "se" vad en bild på en webbplats föreställer. 


  • Med logiska och användarvänliga webbadresser och intern länkning blir det lättare för användarna att navigera på webbplatsen, men sökmotorerna får också tydlig information om vad webbplatsen handlar om och hur den är uppbyggd. 


  • Det finns ett flertal mått som sökmotorer använder för att mäta vad användarna tycker om din webbplats, t.ex. klickfrekvens (CTR), avvisningsfrekvens, tid på sidan och sidor per session. Om användarna tycker att din webbplats är frustrerande kommer det naturligtvis att framgå tydligt av dessa mätvärden.

Är du intresserad av att lära dig mer?

Titta in på dessa andra sidor!

Share by: